0
Mijn winkelwagen

Je winkelwagentje is leeg.

0

Chocolade

Chocolade bij Choco-Paradijs

Met een relatiegeschenk van chocolade geeft u uw relaties een origineel cadeau. Wij vervaardigen de heerlijkste chocolade relatiegeschenken van duurzame en eerlijke cacao met Cocoa Horizons en UTZ certificaten.  Zoekt u nog een origineel en heerlijk relatiegeschenk?  Laat u dan hier  verassen door de heerlijke relatiegeschenken bij Choco-Paradijs.

Een greep uit ons assortiment chocolade relatiegeschenken

Bedrukte tabletten

De logo’s kunnen in kleur worden gedrukt in kwalitatief hoog drukwerk.

wikkel chocolade

Ook bedrukking van logo’s op verpakkingen met mogelijkheid tot verpakking op maat

gecertificeerde chocolade

Eerlijke chocolade. Wij gebruiken Cocoa Horizons en UTZ gecertificeerde chocola.

chocoladeletters

Chocoladeletters

logo bonbons

Verschillende formaten en smaken mogelijk.

logo chocolade

Bedrukking van logo’s op chocolade.

 

Bij Choco-Paradijs kunt u terecht voor vrijwel alle soorten chocolade relatiegeschenken. U heeft de mogelijkheid om uw bedrijfslogo in hoge kwaliteit te laten drukken op onder andere chocolade bonbons, tabletten, choco puntjes, chocolade munten, lollies en chocolade visitekaartjes. Daarnaast kunt u kiezen voor een wikkel of verpakking op maat en zelf gekozen drukwerk.  Wij hebben tevens voor elke gelegenheid passende chocolade. Of het nu voor een nationale feestdag is of voor een evenement. Zelfs wanneer u iets speciaals wilt kunt u bij Choco-Paradijs custom made chocolade bestellen met een zelfgekozen ontwerp.

Wilt u graag meer informatie over de mogelijkheden in chocolade? Neem dan voor meer advies gerust contact met ons!

Chocolade als relatiegeschenk

Relatieschenken worden al vele jaren gebruikt ter promotie van een bedrijf of om zakenrelaties sterk te houden of te maken. Chocolade relatiegeschenken van Choco-Paradijs zijn zeer geschikt omdat ze voldoen aan de hedendaagse verwachtingen van een goed en origineel relatiegeschenk. Ten eerste is de chocolade van Choco-Paradijs eerlijk en duurzaam. Daarnaast weet u dat onze chocolade letterlijk in de smaak zal vallen. Vooral op beurzen en evenementen trekken de stands met chocolade altijd veel meer publiek. De gemaakte associatie van heerlijke chocolade in combinatie met uw bedrijf kan de band met uw partners versterken en de keuzes van uw klanten gunstig beïnvloeden. Lees hier meer over welk effect chocolade kan hebben op de branding van uw bedrijf.

Deze bedrijven gingen u voor

Chocolade kan voor de promotie van vrijwel iedere branche worden gebruikt. Hierbij valt de denken aan de (zakelijke) dienstverlening maar ook aan bijvoorbeeld de promotie van een radiostation of financiële instelling.

Deze bedrijven gingen u voor:

gecertificeerde chocolade
gecertificeerde chocolade
gecertificeerde chocolade

Eerlijke chocolade

Choco-Paradijs hecht waarde aan representatief PR- en promotiemateriaal en gebruikt daarbij kwalitatief goede chocolade. Bij de productie van deze cacao en chocolade staan eerlijkheid en duurzaamheid bij ons voorop. Er zijn verschillende keurmerken die de kwaliteit van chocolade garanderen. Choco-paradijs werkt met verschillende van deze keurmerken samen, onderstaand meer uitleg over de certificaten.

Cocoa Horizons

Choco-Paradijs draagt bij aan de ontwikkeling van gemeenschappen in West-Afrika, want al onze chocoladeproducten vervaardigen we uit eerlijke cacao. Wij gebruiken duurzaam geproduceerde cacao van Cocoa Horizons. Cacaoboeren in landen zoals Ivoorkust, Ghana en Tanzania krijgen hierdoor een eerlijke prijs voor hun cacao. Door het fairtrade programma van Cocoa Horizons worden cacaoboeren opgeleid en krijgt de cacaoteeltgemeenschap toegang tot onderwijs en gezondheidszorg.

UTZ gecertificeerd

UTZ betekent goed in de Maya taal Quiché en is een van de grootste duurzaamheidsprogramma’s voor cacao.

Het UTZ programma richt zich op het professionaliseren van boeren door hen te laten trainen. Dat heeft als resultaat dat de cacao van betere kwaliteit is en er meer wordt geproduceerd tegen lagere kosten. Uiteindelijk leidt dit voor de boer tot een betere prijs voor een beter product. Tegelijkertijd wordt ook nog rekening gehouden met de boeren en hun families, en met het milieu!

Het belang van branding voor uw bedrijf

Branding, het aanwenden van een merknaam om producten te vermarkten is tegenwoordig ontzettend belangrijk. Door uw naam bekend te maken en geassocieerd te krijgen met optimisme zal uw merk beter blijven hangen bij toekomstige klanten. Bovendien zullen huidige klanten zich eerder identificeren met uw merk.

Branding is van belang voor elk bedrijf. Onafhankelijk of het bedrijf een product, service of plaats wil promoten. Een goede branding strategie maakt gebruik van symbolen, een logo, een slogan en onderscheidt zich van andere bedrijven. Door het geven van chocoladegeschenken aan uw relaties of toekomstige klanten versterkt u de binding van de klant met uw merk.

Wilt u graag weten welke chocolade relatiegeschenken u bij ons kunt bestelen? Neem dan een kijkje in het assortiment. Wilt u liever meer informatie over de mogelijkheden in chocolade? Neem dan gerust contact met ons!

De productie van chocolade

Het productieproces van chocolade omvat meerdere stappen.

Onderstaand vindt u meer tekst en uitleg per stap:

 

Van Cacaoboom tot Cacao

De cacaoboom is een typisch tropisch cultuurgewas. Hij is erg gevoelig voor wind en sterke zonnestralen. Daarnaast doet hij het vooral goed in een gelijkmatig warm en vochtig klimaat. In zekere zin heeft de cacaoboon overeenkomsten met de druiven voor wijn. De smaak en kwaliteit van zowel druiven als de cacao wordt bepaald door de samenstelling van de grond, het klimaat en de nabehandeling na het oogsten. Daarom hebben de cacaobonen uit verschillende aanbouwgebieden ook een verschillende smaaknuance. Belangrijke aanbouwgebieden zijn Noord- en Zuid-Amerika, Brazilië en West-Afrika.

De vruchten lijken op langwerpige pompoenen of peulvruchten. Ze worden geplukt en vervolgens open gebroken. In het midden van de vrucht liggen de cacaobonen – de basis voor chocolade. Elke vrucht bevat 40-50 bonen van ongeveer een gram per stuk. Per jaar produceert een cacaoboom gemiddeld één tot twee kilo bonen.

Van bonen tot cacao

Nu duidelijk is waar de bonen vandaan komen, is de volgende stap in het productieproces de verwerking tot cacao – de basis voor chocolade. De productie van cacao kent de volgende stappen: oogsten, drogen, reinigen, branden, breken en ontdoppen, opnieuw branden en uiteindelijk malen tot cacaomassa.

Deze fasen worden stap voor stap beschreven:

Oogsten van de cacaobonen

Het oogsten van de cacaovruchten kost veel arbeid, omdat dit het beste met de hand gedaan kan worden. Dan kan de plukker voelen welke vrucht rijp is en welke niet. De rijpe vruchten worden van de boom gesneden met een mes. Vervolgens worden de cacaobonen in de vrucht - samen met het pulp dat er aan vast hangt - uit de vrucht geschept. Dit gebeurt nog op de plantage. Vervolgens worden de bonen weer afgedekt met een laag bladeren. Hierdoor komt het zogenaamde fermentatie- of gistingsproces op gang: de samenstelling van de bonen veranderen. Dit komt doordat er bacteriën en suiker in de bonenmassa aanwezig zijn, maar weinig zuurstof tussen de bladeren. De bonen zijn in wezen natuurlijk de pitten of zaadjes van de cacaoboom en basis voor een nieuwe boom. Door dit fermentatieproces sterven als het ware de pitten of bonen en verandert de smaak. Dit proces duurt tussen twee en vijf dagen, waarbij de temperatuur kan oplopen tot wel 50 graden. Bij een kort fermentatieproces behouden de bonen meer gezonde antioxidanten, maar krijgen ze een minder krachtige smaak. Bij een lang proces is het omgekeerd het geval – meer cacaosmaak maar minder gezonde stoffen. Tijdens het proces verkleuren de bonen van paars naar bruin. Ook de geur en smaak zijn veel prettiger geworden.

Drogen

Als het proces klaar is worden de bonen in de zon of in zogenaamde drooghuizen te drogen gelegd. Hierdoor blijft er praktisch geen vocht achter in de bonen. Tijdens dit proces verliest de boon dan ook bijna de helft van haar gewicht. Afhankelijk van de methode duurt het drogen gemiddeld zeven dagen.

Na het drogen is het werk op de plantage klaar. De bonen worden in jute zakken van 60-80 kilo verpakt en vervoerd naar de kopers en hun distributiecentra.

Van fabriek naar cacaomassa

De bonen worden meestal vanaf de distributiecentra verscheept naar chocoladefabrieken in meer westerse landen. Hier worden ze allereerst met behulp van grote zeefplaten en wind gereinigd. Na het reinigen wordt het laagje om de kern, de dop, geroosterd zodat deze makkelijk los laat van de kern. Ook wordt zo overtollige cellulose verwijderd. Ook hierdoor wordt de smaak van de uiteindelijke chocolade verbeterd. 
De voorgebrande bonen worden vervolgens in hele kleine stukjes gebroken. Een warme luchtstroom blaast daarna de lichte dopdeeltjes weg. Hierdoor blijven zogenaamde cacaonibs over – de kern van de cacaoboon.
Nu is een van de meest belangrijke en delicate stappen in het productieproces aangebroken: het branden van de nibs. Een snelle en hete branding geeft het eindproduct een diepe, sterke chocoladesmaak. Het nadeel van deze manier is dat fijne delicate aroma’s overheerst worden door de geroosterde smaak.

De andere methode kent een langere brandingstijd op een lage tempratuur. De uiteindelijke chocoladesmaak wordt hierdoor minder sterk. Wel komen de aroma’s zoals kruiden of bloemen meer naar voren. Deze verschillende smaken hebben alles te maken met het gebied waar de bonen vandaan komen, net zoals dat bij wijn het geval is. Daarom zijn er behalve wijnproeverijen steeds meer chocoladeproeverijen in opkomst.

Het laatste stapje tot cacao

Terug naar het proces. De tijdsduur, bonen en tempratuur hebben dus een grote invloed op de uiteindelijke smaak. Voor het branden worden soms kleur- en smaakstoffen toegevoegd. Het vinden van de juiste mix tussen deze factoren is een ware kunst; veel fabrikanten houden daarom hun brandproces zorgvuldig geheim.

De stap naar chocolade komt steeds dichterbij. Na het branden worden de cacaonibs gemalen. Deze stukjes chocolade kennen een vetpercentage van 53-58 procent - wat om die reden bekend staat als cacaoboter. Wanneer de nibs heel fijn gemalen worden bij een tempratuur van minstens 35 graden komt de boter vrij. Deze heeft de vorm van een dikke pasta met de smaak van pure, bittere cacao – nog niet die van chocolade dus. Wel is deze cacaomassa – ook wel cacaolikeur genoemd -  nu klaar als basis voor chocoladeproducten.

De zogenaamde ‘cacaokoek’ die achter blijft is de cacaopoeder – basis voor onder andere chocolademelk, ijs en taarten. Het vetpercentage van deze poeder is 10-22 procent, waarbij de cacaomassa een gemiddeld percentage van 55 procent kent.

Het mengen

Bij het mengen wordt de cacaomassa, suiker en cacaoboter gemengd met eventuele andere ingrediënten.  Dit wordt zorgvuldig gedaan; de mengtijd varieert van twee uur tot enkele dagen. Ook hier is het weer van belang dat de smaken en aroma’s goed tot hun recht komen en de juiste melange vormen.

Bij het mengen wordt gekozen voor de smaak puur, melk of witte chocolade. Zowel de ingrediënten als de hoeveelheden per ingrediënt zijn verschillend:

  • Pure chocolade – minstens 35% cacaobestanddelen. Suiker, min. 18% cacaoboter, cacaomassa
  • Melk chocolade – minstens 25% cacaobestanddelen. Suiker, cacaoboter, cacaomassa, min. 14% melk of melkpoeder, vanille
  • Witte chocolade – minstens 20% cacaobestanddelen. Suiker, cacaoboter, min. 14% melk of melkpoeder, vanille
 

Walsen

Als de ingrediënten goed gemend zijn wordt dit mengsel gewalst. Dit walsen tussen metalen rollen gebeurt om grove cacao en suikerdeeltjes fijn te maken. Hierdoor proef je uiteindelijk gladde en fijne chocolade zonder stukjes.

Concheren

Na het walsen is het chocoladedeeg droog en heeft het nog niet de juiste smaak. Door het toevoegen van extra cacaoboter en sojalecithine  wordt de smaak milder en krijgt deze een gladde structuur. Hierdoor smelt deze bij het eten en krijgt de chocolade het typische zalf-achtige effect in de mond. De conche verdeelt de cacaoboter gelijkmatig in de chocolade. Door soms wel 78 uur te mixen ontstaat een rijke en milde smaak.

Eindproduct

Met de mooie vloeibare chocoladepasta die uit de concheermachine komt kan nu vast chocolade gemaakt worden zoals repen, bonbons en dergelijke. Er zijn twee manieren om deze chocolade vorm te geven: invormen of glaceren.

Invormen

Bij invormen spuit een machine de vloeibare chocolade in een vorm. Vanzelfsprekend bepaald deze vorm hoe de chocolade er uit komt te zien: repen, blokjes, pastilles, enz. De volgende stap is het wegtrillen van mogelijke luchtbelletjes zodat de chocolade een massa wordt. Daarna koelt men de chocolade van 30 naar 16 graden via een grote koeling.  Door de vorm om te keren komt met een klein tikje de chocolade uit de vorm…de chocolade is nu klaar voor consumptie!

Glaceren

Een andere methode is het glaceren. Zoals de naam al doet vermoeden wordt er bij deze methode een laagje chocolade over de kern heen gelegd. Deze kern kan van alles zijn; de vulling van een bonbon, candy bar zoals Mars of Snicker maar ook koekjes die met een laag chocolade worden overgoten. Voor het overgieten van de kern wordt de chocolade eerst getempeerd, zoals dat heet, om te zorgen dat deze haar glans behoudt en kan stollen. Net zoals bij het invormen wordt de chocolade na het glaceren gekoeld naar 16 graden en… de lekkernij is klaar om van te genieten!

De geschiedenis van Chocolade

Chocolade is al jaren een geliefde lekkernij. Dagelijks genieten miljoenen mensen van het donkere snoepgoed. Toch is dit niet altijd zo geweest. Tot de 16e eeuw was het product volslagen onbekend in Europa en pas vanaf de 20e eeuw is chocolade voor iedereen betaalbaar. Door de eeuwen hebben dappere ontdekkingsreizigers, creatieve uitvinders en slimme ondernemers hun steentje bijgedragen om chocolade te maken tot wat het is. Lees aan de hand van deze interactieve tijdlijn het opmerkelijke verhaal van hoe chocolade uitgroeide van onbekende vrucht tot massaproduct.

oudheid

1900 v.Chr. – De eerste cacaobonen

De cacaoboom komt van nature voor in Midden- en Zuid-Amerika. Het is dan ook in deze streek dat cacaobonen voor het eerst worden gebruikt voor consumptie. De Mokaya, een volk dat leeft aan de westkust van Mexico, brengt cacao mee vanuit het Amazonewoud. Ze maken van cacaobonen een licht alcoholhoudend drankje. De bittere smaak van cacao wordt verzacht door het gebruik van kruiden, wijn of maïspuree. Men gebruikt het drankje als een lustopwekkend middel of om er sterker van te worden.

1900 v.Chr. – De eerste cacaobonen

1400 v.Chr. – Cacaobonen als betaalmiddel

De cacaoboom komt van nature voor in Midden- en Zuid-Amerika. Het is dan ook in deze streek dat cacaobonen voor het eerst worden gebruikt voor consumptie.

De Mokaya, een volk dat leeft aan de westkust van Mexico, brengt cacao mee vanuit het Amazonewoud. Ze maken van cacaobonen een licht alcoholhoudend drankje. De bittere smaak van cacao wordt verzacht door het gebruik van kruiden, wijn of maïspuree. Men gebruikt het drankje als een lustopwekkend middel of om er sterker van te worden.

1400 v.Chr. – Cacaobonen als betaalmiddel

1500-1600

1502 – Cacaobonen ontdekt door Europeanen

Het is de ontdekkingsreiziger Christoffel Columbus die als eerste Europeaan een cacaoboon ziet. Op 15 augustus 1502 nemen zijn mannen een kano in beslag die beladen is met allerlei goederen, waaronder cacaobonen.

Columbus’ zoon Ferdinand denkt dat de bonen een soort amandelen zijn. Ze zien dat de bonen veel waarde hebben voor de plaatselijke bewoners, want zodra er een paar vallen haasten zij zich om deze op te rapen. Columbus neemt de bonen in 1504 mee naar Spanje, maar daar maken ze weinig indruk.

1502 – Cacaobonen ontdekt door Europeanenl

1519 – De chocolade van Cortés

Het is de Spaanse conquistador (veroveraar) Hernán Cortés die tijdens zijn tocht door het Azteekse Rijk (1519-1521) het gebruik van cacaobonen met eigen ogen ziet.

De Azteekse keizer Montezuma dronk grote hoeveelheden chocoladedrank uit bekers van puur goud. Soms liet hij vijftig grote kannen tegelijk naar binnen brengen. Volgens de geruchten gaf het hem macht over vrouwen. De Spanjaarden zagen dat de drank met grote zorgvuldigheid werd behandeld en concludeerden daaruit dat het veel waard moest zijn.

1519 – De chocolade van Cortés

1528 – De eerste chocolade in Europa

Na het einde van zijn expeditie neemt Cortés de cacaobonen terug naar Europa. Daar worden ze geschonken aan Spaanse monniken.

Zij leren er chocoladedrank van te maken. In eerste instantie vindt men dit drankje veel te bitter. Maar wanneer de monniken er suiker en honing aan toevoegen wint de chocoladedrank snel aan populariteit. Het duurt niet lang voordat de Spaanse adel in grote hoeveelheden chocolade drinken. Omdat het helemaal uit Amerika moet komen is chocolade veel te duur voor het volk.

1528 – De eerste chocolade in Europa

1585 – Commercieel geproduceerde chocolade

Nadat de chocoladedrank aanslaat bij de Spaanse adel verspreidt de productie van het gewilde product zich snel over de gebieden die de Spanjaarden veroveren in Midden- en Zuid-Amerika.

Zo ontstaan er overal grote cacaoplantages die de rijken van Europa moeten voorzien van hun chocolade. Het proces om van cacao chocolade te maken blijft moeilijk en ondanks de uitbreiding van de productie blijft de prijs van chocolade erg hoog.

1585 – Commercieel geproduceerde chocolade

1600-1700

1674 – Chocolade om te eten

Vanuit Spanje verspreidt chocolade zich snel over de rest van Europa. In 1650 is het product algemeen bekend in Engeland.

Creatieve koks gebruiken het product voor inspiratie om varianten te maken. De belangrijkste is de ontwikkeling van vaste chocolade in een reepvorm. Dit wordt als eerste verkocht door een Londens koffiehuis. Dit is de eerste keer dat chocolade gegeten in plaats van gedronken wordt, zoals dat tot dan toe gebruikelijk was. Overigens duurt het nog zeker 200 jaar voordat de eerste chocoladereep zoals wij die kennen zal worden gemaakt.

1674 – Chocolade om te eten

1689 – De uitvinding van chocolademelk

In 1687 arriveert de 27-jarige Engelse arts Hans Sloane in Jamaica, op dat moment een Britse kolonie.

De lokale inwoners drinken daar cacao met water. Hij wordt hier zelf echter misselijk van. Hij verzint een manier om de cacao te mengen met melk om het zachter te maken. Wanneer hij terugkeert naar Engeland neemt hij dit recept met zich mee. Daar wordt het in eerste instantie door apotheken verkocht als medicijn. In de 19e eeuw wordt chocolademelk als lekkernij verkocht.

1689 – De uitvinding van chocolademelk

1700-1800

1732 – Chocolade maken met behulp van stoom

Enkele slimme uitvinders speelden op een andere manier in op de populariteit van chocolade.

Een Fransman genaamd Monsieur Dubuisson was de eerste die een door stoom aangedreven manier bedacht om cacaobonen te malen tot cacaopoeder, de grondstof voor chocolade. Door stoom te gebruiken kon cacao veel makkelijker worden gemalen. Dit zorgt voor een toename van de productie en een voorzichtige daling van de prijs voor chocolade. Het is de eerste stap naar massaproductie van de geliefde lekkernij.

1732 – Chocolade maken met behulp van stoom

1760 – Verspreiding van chocolade

Behalve in Spanje en Engeland verspreidt de productie van chocolade zich verder door het vasteland.

In Frankrijk en Duitsland worden de eerste chocoladefabrieken geopend. De eerste fabriek in Duitsland wordt opgericht door prins Wilhelm von der Lippe in Steinhude. Omdat niemand in Duitsland weet hoe je chocolade maakt, huurt hij Portugese gastarbeiders in om het werk te doen. Het zijn ook de Portugezen die het produceren van chocolade naar Frankrijk brengen. Ze beginnen in de havenstad Bayonne, maar de productie verspreid zich al snel over het hele land.

1760 – Verspreiding van chocolade

1764 – De eerste Amerikaanse chocolade

In navolging van de populariteit in Europa wordt er ook een chocoladefabriek opgericht in de Verenigde Staten.

Dr. James Baker en John Hannon beginnen in Dorchester, Massachusetts met het maken van chocolade, tot dan toe een proces dat exclusief in Europa plaatsvond. Wanneer Hannon in 1779 tijdens een expeditie naar het Caribisch gebied spoorloos verdwijnt, zet Dr. Baker de fabriek alleen voort. Het is nog steeds mogelijk om Baker’s Chocolate te kopen, al is het bedrijf nu wel in handen van multinational Kraft Food, dat het merk in 1989 kocht.

1764 – De eerste Amerikaanse chocolade

1780 – Chocolade uit een machine

In de loop van de 18e eeuw proberen verschillende chocoladeproducenten het snoepgoed ook aantrekkelijk te maken voor de gewone burger.

Het dure productieproces zorgt dat chocolade veel te duur is voor de meeste mensen. Het gebruik van machines moeten de kosten die gemaakt worden tijdens het maken van chocolade omlaag brengen. In Barcelona komt in 1780 voor het eerst machinaal gemaakte chocolade op de markt. Deze revolutionaire uitvinding maakt de weg vrij voor de introductie van chocolade bij het volk.

1780 – Chocolade uit een machine

1792 – Chocolade uit de fabriek

De ontwikkeling die in 1780 in Barcelona wordt ingezet, krijgt een verdere impuls in Groot-Brittannië.

Daar neemt Joseph S. Fry de fabriek van zijn vader over. Hij vindt een manier uit om cacaobonen te malen met behulp van een stoommachine. Dit is de eerste keer dat chocolade in een grote fabriek als massaproduct kan worden gemaakt. Deze ontwikkeling maakt van J. S. Fry & Sons een van de grootste chocoladefabrikanten van Groot-Brittannië. In 1919 gaat het bedrijf samen met Cadbury’s dat in 2010 wordt overgenomen door Kraft Foods.

1792 – Chocolade uit de fabriek

1800-1900

1813 – Nederlandse chocolade

In 1813 opent de eerste Nederlandse chocoladefabriek Blooker’s haar deuren. In een molen beginnen de broers Johannes en Cornelis Barendsz chocolade te maken.

Na een grote brand wordt de productie verplaatst naar een nieuwe fabriek aan de Weesperzijde in Amsterdam. Samen met Ringers in Alkmaar en Van Houten in Amsterdam groei Blooker’s uit tot een van de weinig volledig gemechaniseerde chocoladefabrieken. In 1962 wordt de fabriek overgenomen door de cacaofabriek Bensdorp, dat op zijn beurt in 1972 wordt gekocht door Unilever. In 1985 verkoopt Unilever het bedrijf aan Barry Callebaut, die de productie verplaatst naar Frankrijk.

1813 – Nederlandse chocolade

1819 – Zachte chocolade uit Zwitserland

Tegenwoordig is Zwitserse chocolade zeer bekend vanwege haar hoge kwaliteit. Toch begon men relatief laat in het Alpenland chocolade te maken.

Pas in 1819 opent François-Louis Cailler in Vevey de deuren van de eerste Zwitserse chocoladefabriek. Met behulp van alpenmelk maakt hij een bijzonder zachte chocolade die makkelijk in verschillende vormen gemaakt kan worden. Dit zorgt voor een grote sensatie en groeit uit tot een enorm succes. Cailler chocolade is nog steeds verkrijgbaar, al is het bedrijf sinds 1929 onderdeel van Nestlè.

1819 – Zachte chocolade uit Zwitserland

1828 – Een belangrijke uitvinding uit Nederland

Chocolade zoals wij die nu kennen had niet bestaan zonder Casparus van Houten. In 1828 ontdekt hij een goedkope manier om het vet uit geroosterde cacaobonen te persen.

Door het gebruik van de hydraulische cacaobonenpers vermindert het cacaobotergehalte in ruwe cacaobrokken met de helft. Deze brokken kunnen dan veel eenvoudiger worden verpulverd tot cacaopoeder. Deze belangrijke uitvinding zorgt ervoor dat er veel meer chocoladeproducten op de markt komen, zoals chocoladepasta.

1828 – Een belangrijke uitvinding uit Nederland

1847 – Fry’s korrelige chocoladereep

Op basis van de uitvinding van Van Houten ontdekt Francis Fry, een kleinzoon van Joseph S. Fry, een manier om cacaoboter weer terug in de cacaopoeder te stoppen.

Daarna voegt hij suiker toe, waardoor er een pasta ontstaat die op eenvoudige wijze tot een reep kan worden gemaakt. Hij noemt dit ‘eetbare chocolade’. Hoewel het hier gaat om de eerste moderne chocoladereep, lijkt het niet op de chocoladereep zoals wij die kennen. De eerste chocoladerepen zijn ruw en korrelig.

1847 – Fry’s korrelige chocoladereep

1873 – Paaseieren

Fry blijft echter niet stil zitten na deze uitvinding. In 1873 brengt hij als eerste chocolade paaseieren op de markt.

Deze werden rijkelijk versierd met grote bloemen van marsepein. Ze waren zeer duur en vooral bedoeld als een cadeau om indruk te maken op gasten. Twee jaar later begint ook concurrent Cadbury chocolade paaseieren te maken. De eerste moderne paasei verschijnt in 1963 op de markt.

1873 – Paaseieren

1875 – Melkchocolade

Daniel Peter, de schoonzoon van François-Louis Cailler, komt op het idee om de gecondenseerde melk van zijn buurman Henri Nestlé te gebruiken voor de productie van melkchocolade.

Hier gaan overigens wel acht jaar aan experimenten aan vooraf voordat Peter op 31-jarige leeftijd de melkchocolade kan presenteren. Later gaat Peter samenwerken met Charles Amédée Kohler, de uitvinder van hazelnootchocolade.

1875 – Melkchocolade

1879 – Een geluk bij een ongeluk

De Zwitser Rodolphe Lindt uit Bern vindt de conche machine uit. Deze machine mengt de chocolade en cacaoboter langdurig zodat er een gelijkmatige verdeling ontstaat.

Tegelijkertijd worden de harde deeltjes gepolijst waardoor er een gladde chocolade ontstaat. De gladde chocolade is veel populairder dan de ruwe en korrelige chocolade die eerst op de markt was verschenen. Overigens ontdekt Lindt deze nieuwe productiemethode omdat hij vergeten was zijn mixer uit te zetten en hierdoor het mengproces de hele nacht door was gegaan.

1879 – Een geluk bij een ongeluk

1895 – Hershey

Met gebruik van de meest moderne chocoladeproductietechnieken brengt Milton S. Hershey een goedkope chocoladereep op de markt die betaalbaar is voor de gewone burger.

In de jaren erna opent Hershey een eigen pretpark en wordt de plaats Derry Church, waar zijn fabriek gevestigd is, omgedoopt tot Hershey. Tegenwoordig is The Hershey Company is de grootste chocoladefabrikant in Noord-Amerika.

1895 – Hershey

1899 – Chocoladeletter

Eind negentiende eeuw wordt de chocoladeletter alom geassocieerd met het Sinterklaasfeest.

Het verband tussen letters en Sinterklaas ontstaat al in de 16e en 17e eeuw, wanneer kinderen letters van koek cadeau krijgen. In de 19e eeuw worden de cadeaus van kinderen bedekt onder een laken. Op dit laken wordt dan de beginletter van de naam van het kind geplaatst. Aan het eind van de 19e eeuw zijn deze letters niet langer van koek of brood, maar van chocolade.

1899 – Chocoladeletter

1900-heden

1912-1920 – Bonbons

Aan het begin van de twintigste eeuw verschijnt er een nieuw chocoladeproduct: de bonbon.

De aanzet hiervoor wordt in 1912 gegeven door de Belgische chocolatier Jean Neuhaus die een manier ontdekt om een chocolade omhulsel te maken die vervolgens gevuld kan worden met allerlei smaken. Een jaar later vindt de Zwitser Jules Séchaud een machine uit om de chocolade omhulsels automatisch te vullen. In 1920 is het Neuhaus’ schoondochter die de karakteristieke bonbondoosjes ontdekt met vakjes waardoor de chocolaatjes niet door de doos gaan rollen.

1912-1920 – Bonbons

1930 – Witte chocolade

Een jaar na het overnemen van de Zwitserse chocoladefabrikant Cailler brengt Nestlé de eerste witte chocoladereep op de markt.

Bij het maken van witte chocolade wordt er geen gebruik gemaakt van vaste cacaobestanddelen. Deze donkergekleurde bestanddelen worden gescheiden van de cacaoboter, maar in tegenstelling tot ‘gewone’ chocolade niet weer samengevoegd. Hierdoor ontbreken er antioxidanten die wel voorkomen in melk- en pure chocolade.

1930 – Witte chocolade

1939-1945 – De Tweede Wereldoorlog

In de jaren ’40 is chocolade een dermate alledaags product geworden dat het onmisbaar wordt geacht in het dagelijkse eten van de soldaten.

Militaire chocolade verschilt echter sterk van normale chocolade. Het is immers niet bedoeld als lekkernij, maar als noodrantsoen. Het moest niet te lekker zijn, anders zouden soldaten het al gaan eten voordat ze het nodig hadden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakt Hershey bijna 3 miljard repen voor het Amerikaanse leger.

1939-1945 – De Tweede Wereldoorlog

1996 – Choco-Paradijs

Choco-Paradijs begint het met verkopen van chocolade op de Beverwijkse Bazaar. Door de jaren heen richt het bedrijf zich steeds meer op het verkopen van chocolade relatiegeschenken.

In 2004 wordt er gestopt met het verkopen van chocolade op de ‘Zwarte Markt’ en richt men zich op de business tot business markt. Choco-Paradijs groeit uit tot een betrouwbare partner van talloze grote bedrijven voor chocolade relatiegeschenken in allerlei vormen.

1996 – Choco-Paradijs

Heden - Foodtrends

Chocolade nog steeds een heerlijke lekkernij dat door menig mens elke dag wordt genuttigd.

Ondanks de foodtrend dat men meer let op hun voeding en ‘clean’ wil eten, wordt er dagelijks een grote hoeveelheid chocolade genuttigd. De chocolade producenten spelen met hun grote diversiteit aan chocolade in op de foodtrends. Kijkend naar de toekomst zal de vraag naar chocolade blijven stijgen en blijft iedereen dit lekkere snoepgoed eten.

 alt=

Eerlijke cacao bij Choco-Paradijs

Er zijn verschillende keurmerken waar Chocoparadijs mee werkt, zoals Fairtrade, UTZ en Cocoa Horizons. Fairtrade is een bekend keurmerk en staat voor eerlijke handel. Cocoa Horizons en UTZ zijn beide meer chocolade gerelateerde keurmerken. Omdat wij u de hoogste kwaliteit chocolade willen bieden leggen wij u graag uit waarom we met deze keurmerken samen werken.

Cocoa Horizons

Cocoa Horizons heeft jaren geleden een eigen label voor duurzame chocolade ontwikkeld:
Cocoa Horizons is een voorloper op het gebied van kwalitatieve cacao- en chocoladeproducten: van de cacaoboon tot het fijnste eindproduct. Cocoa Horizons biedt een uitgebreid pakket aan diensten op terreinen als productontwikkeling, verwerking, opleiding en marketing.

Met dit programma worden de cacao-landbouwers in West-Afrika in staat gesteld om op duurzame en verantwoorde manier, de opbrengsten en kwaliteit van hun oogst te verhogen. Bovendien zijn zij op deze manier beter in staat hun familie te onderhouden, want het Cocoa Horizons programma is erop gericht ervoor te zorgen dat de cacao een bron van inkomsten biedt voor de toekomstige generaties van boeren.

Cocoa Horizons werkt met de lokale overheid om de toegang tot onderwijs en elementaire gezondheidszorg in cacaoteelt gemeenschappen te verbeteren en benadrukt het belang van onderwijs voor kinderen van cacaoboeren.

UTZ gecertificeerde chocoladeletter

UTZ betekent goed in de Maya taal Quiché en is een van de grootste duurzaamheidsprogramma’s voor cacao. Cacaoboeren hebben het niet altijd even gemakkelijk. Het UTZ programma richt zich op het professionaliseren van boeren door hen te laten trainen. Dat heeft als resultaat dat de cacao van betere kwaliteit is en er meer wordt geproduceerd tegen lagere kosten. Uiteindelijk leidt dit voor de boer tot een betere prijs voor een beter product. Tegelijkertijd wordt ook nog rekening gehouden met de boeren en hun families, en met het milieu!

Binnen het programma worden boeren bewust gemaakt van het belang dat kinderen naar school gaan. Ook wordt aandacht besteed aan de preventie van en het risico op HIV Aids. Door deze onderwerpen te behandelen verbeteren niet alleen de sociale leefomstandigheden van de boer maar die van zijn hele familie.

Om veel cacao van hoge kwaliteit te verbouwen is het belangrijk om goed om te gaan met het milieu. Boeren leren bijvoorbeeld hun bomen te snoeien, zo min mogelijk gebruik te maken van pesticiden en schaduwbomen te planten. Al deze maatregelen zijn niet alleen goed voor de oogst maar ook voor de natuur.

Meer weten over chocolade?

Wilt u graag meer informatie over chocola of de mogelijkheden met betrekking tot chocola met bedrukking? Neem dan contact op met onze experts! Dit kunt u doen door het onderstaande formulier in te vullen of door te bellen naar 036 - 53 49 687 (ma t/m vr. tussen 9.00u en 17.00u bereikbaar).

Bedrijfsnaam *
Aanhef *
Contactpersoon *
Adres *
Postcode *
Plaats *
Telefoonnummer
Fax
E-mailadres *
Website
Hoe heeft u ons gevonden
Ik verstuur een
Opmerking

Wil je echt alles weten van en over chocolade voor je werkstuk of spreekbeurt, bezoek dan: Chocolade - Wikipedia

Wil je dit gebruiken voor je werkstuk over chocolade, klik dan hieronder op het PDF icoon om het te downloaden.

pdf-icoon

Persoonlijk advies?

Bel 0031 (0)36 - 53 49 687

Fairtrade

Eerlijke chocolade

Logo chocolade

Gratis bedrukt met uw logo

Klantenervaringen

Klanten waarderen ons met een 9,4