0
Mijn winkelwagen

Je winkelwagentje is leeg.

0

I.v.m. Vakantiesluiting zijn wij gesloten van donderdag 18 juli t/m zondag 11 augustus

Waar op te letten bij het kiezen van een relatiegeschenk

Een relatiegeschenk is een prachtige manier om uw klanten te laten weten dat u ze waardeert. Vaak staan er noemenswaardige voordelen als loyaliteit, een beter imago en een grotere naamsbekendheid tegenover. Maar in de praktijk blijkt het kiezen van een geschikt geschenk soms nog best moeilijk. Aan wie te geven en aan wie niet? Duur of goedkoop? Tastbaar of niet-tastbaar? Wij begrijpen uw situatie en geven u graag een aantal punten waar u aan kunt denken om het meeste uit uw relatiegeschenk te halen.

Aan welke klanten geef ik een geschenk?

Aan wie u relatiegeschenken geeft, hangt helemaal af van uzelf. Vaak is het niet nodig om al uw klanten een geschenk te geven, maar het is wel handig om er een strategie in te ontwikkelen. U kunt bijvoorbeeld kiezen om alle klanten die in het verleden een bepaalde omzet voor u hebben gerealiseerd iets moois te schenken, of juist die klanten waarvan u dit in de nabije toekomst verwacht. Uiteraard kunt u ook besluiten om te kiezen voor bepaalde klanten op basis van persoonlijke argumenten. Controleer wel goed van te voren of de ontvanger uw present in ontvangst mag nemen: in sommige branches gelden hiervoor beperkende regels.

Aan wie geef ik een geschenk?

Over het algemeen gaat een relatiegeschenk naar de DMU (Decision Making Unit). Dit is de persoon die verantwoordelijk is voor het feit dat u omzet draait door deze klant. Vaak zijn er meerdere mensen betrokken bij het beslissingsproces. U hoeft hen niet allemaal van een present te voorzien indien u dit niet wilt, maar let er wel op dat u niemand het gevoel geeft overgeslagen te worden. Uw gulle gift zou dan een averechts effect kunnen hebben.

Hoe duur moet een geschenk zijn?

Ook de prijs van een geschenk is afhankelijk van uw eigen wensen. Goed om te onthouden is dat het niet te klein, maar ook niet te groot dient te zijn. Een te klein geschenk belandt waarschijnlijk snel in de prullenbak en de klant zou zich juist ondergewaardeerd kunnen voelen. Een te groot geschenk kan overkomen als een milde vorm van omkoping en juist de relatie kunnen verzwakken in plaats van versterken. Houd u daarnaast in gedachten dat een goed geschenk niet zozeer afhankelijk is van de prijs, als wel van de creativiteit.

Wat geef ik als geschenk?

Wees origineel: de ontvanger van een relatiegeschenk zal zich extra gewaardeerd voelen als het specifiek is afgestemd op hem of haar. Daarnaast blijft een origineel cadeau vaak veel langer hangen in de gedachten van mensen. Dit kan zowel tastbaar (bijvoorbeeld een stuk chocolade) als niet-tastbaar (bijvoorbeeld een avondje uit) zijn. Houd tevens rekening met uw bedrijfswaarden: wanneer uw bedrijf staat voor ‘creativiteit’, geef dan geen pen met opdruk.

Nog op zoek naar een geschikt relatiegeschenk? Neem dan ook eens een kijkje tussen al onze zoete chocoladegeschenken, zoals chocolade met uw logo of dat van uw klant bedrukt. Veel succes!

Vorige Volgende

Persoonlijk advies?

Bel 0031 (0)36 - 53 49 687

Fairtrade

Eerlijke chocolade

Logo chocolade

Gratis bedrukt met uw logo

Klantenervaringen

Klanten waarderen ons met een 9,4